Monday, September 28, 2015

Repair Aircond Myvi

Nak dijadikan cerita, secara tiba2... Ekon keta tiba2 xsejuk.. Xtau punca apa.. Padahal, ada rasa kipas tapi ekon nya xrasa... Aku syak punca nya dari gas dah abis.. Sbb keta dah 5tahun kan, gas pun xpenah topup...

Dengan xberapa laju, terus singgah kedai ekon area Nilai... Kedai tuh cek, rupanya compressor rosak...Kata nyaaaaa la...Kalau nak tukar tukar baru terus compressor tuh.. Anggaran harga dalam RM400++.. Aku xtanya pulak apa brand..

Di sebab kan untuk mengkompiden aku lagi bahawasanya compressor tuh yang rosak, aku pun p cek lagi kat kedai yang seterusnya.. Masih di area Nilai... Kedai tuh pun masih jugak cakap compressor yang rosak dengan anggaran harga RM400++... Aku masih lagi xtanya brand apa..

Sah! Memang bendalah tuh la yang rosak rupanya..

Balik umah duk gugel dulu.... Pastu kena mintak opinion dari org tuh.. Sbb dia je yg expert ckit bab2 keta.... So, sok nya start la misi mencari kedai ekon di sekitar nilai n salak... Last2 kitorg decide buat kat kedai Salak Lama..

Memula memang tokey tuh cakap memang compressor.. Harga compressor kalau ori denso RM900++... Tergaman seketika! Option lain, ganti compressor dengan harga RM500++.. Brand lupa pulak.. Kemudian, bila dah cek... boleh ganti macam cluth dekat compressor tuh.. RM300++.. Boleh tersenyum gumbira sikit...

Bab ekon nih, kalau rosak.. harga memang mahal... Yang aku nih jenis pakai keta, belom penah lagi service ekon bagai... Sebab, sejak aku pakai keta nih, xpenah hantar ke service centre.. Suma aku hantar service kat luar je...

Kedai yang aku buat untuk ekon kali nih terletak kat pekan Salak Lama...

Pusat Penghawa Dingin Kereta Kuang

Cara nak ke kedai nih, ngam2 kat pekan salak lama... sila kan terus menghala ke kuarters klia, akan nampak padang sebelah kanan korg.. Kedai tuh, ngam2 sebelah padang tersebut..

So, total bil untuk ari tuh adalah:



RM315 termasuk GST


So, sapa2 yg rosak tang ekon...jaga2 la yer...sediakan duit sebelum kena... Phewwwww...




Chow!!



1 orang yang nak merapu jugak!:

Wak Lat said... [Jawab balik]

nak jaga kereta maintenace pon tinggi ;p