Tuesday, December 16, 2014

Ukur Jalan ke Cameron Highland

Entry nih dibuat atas dasar keprihatinan aku mengukur jalan...xda unsur2 subahat mahupun hasutan...So, jangan claim aku!


KLIA - Melalui Karak - Bentong - Raub - Cameron Highland
306 km

Kalau nak di ikutkan jalan nih memang la better dari jalan Tapah sana, Cuma jarak perjalanan agak jauh….Jauh pun dalam 60 km… Kalau ikut purata pemanduan aku, 60km = 60minit jugak perjalanan… Xlaju kan aku bawak keta.. hehe

Aku penah ikut jalan nih dulu…

Komen aku:-

1) Jalan menurun dari Cameron menghala ke bawah, melalui Sungai Koyan (kalau xsilap)… Jalan memang superb… X dinafikan! Jaraknya agak jauh dalam 130km..

2) Jalan dari pekan Sungai Koyan melalui pekan Cheroh (again….kalau xsilap), menghala ke pekan Raub kemudian ke pekan Bentong, pun boleh dikatakan ok… Cuma, korg akan melalui bandar2 dorg… Contoh: Bandar Raub & Bandar Bentong…serta melalui traffic light suma…. Belum dicampur tolak bahagi darab dengan jammed tetiba! (pasrah)

3) Pastuh, bila dah melalui suma pekan tuh suma…tiba la masanya untuk masuk ke highway Karak… jeng jeng jeng… Ku sangka kan panas hingga ke petang, rupanya mendung di tengah hari… Eh, time aku naik highway Karak tuh la nak jammed nya! Sbb yang dikenal pasti, bukan la eksiden tetapi orang buat jalan yang hanya 5km pun xsampai… hampagas! Kenapa la hari tuh sangat korg nak buat jalan.. Tapi xleh nak salah kan dorg jugak, yang menjalankan tugas la katakan..

4) Overall, boleh la kalau nak ikut jalan nih yg jenis jalan relex2 kat shopping complex… Aku nih jenis yang terkejar2… Kejang bluetooth aku duk dalam keta.. hehe


KLIA - Plus Expressway - Exit Tapah - Cameorn Highland
249 km

Kebiasaannya ramai yang akan ke cameron highland menggunakan jalan tapah kan....Kalau ikut tapah senang sikit bagi aku, tapi jalan nya macam adventures ckit la...sbb.. Melingkar macam ular...Tuh kalau layan lap cecah telinga wooo...hehe

Tapi xla melingkar sangat pun..hehe, lepas exit tapah dalam 50 km ke 60 km je melingkar...

Komen aku pulak:

1) Sepanjang jalan dari KLIA ke Tapah, xyah cita la kot… Suma ok… Semorang tau kan..hehe

2) Dari exit Tapah menghala ke Cameron Highland, memula tuh ok…. Lepas 15 ke 20km pastuh start la jalan melingkar.. Dalam 50 ke 60 km je..

3) Pemanduan biasa boleh sampai sejam ke Tanah Rata.. lepas dah sampai Tanah Rata, jalan pun kembali normal…mata akan dihidangkan ladang2 teh.. segar bugar!

4) Overall, jalan nih cuma pening lepas exit Tapah je…dan xyah susah2…. Sebelum travel makan la ubat mabuk…senang..hehe



Sekian la ukuran jalan untuk kali ni…
Nak pegi Cameron? pk2 kan la dan selamat berjalan.. hehe



Chow!


0 orang yang nak merapu jugak!: