Monday, April 13, 2015

Tukar tayar Falken 175/65/14

Kali ke 3 tukar tayar untuk sang myvi nih... Dalam jangkasama 5 tahun, dah 3x tukar tayar... Ini adalah bermaksud keta nih jalan ari2 termasuk sabtu dan ahad... Millage pulak dah 175,000 km... kemain kan..


Kalau penyakit dulu, tayar nih makan belah tengah... Skang nih pulak, dia makan belah tepi pulak....

Puncanya?
Sebab kadar angin tayar selalu kurang.... Sepatutnya kena cek angin tayar tetiap 3 bulan... Ini untuk mengelakkan tayar nih kurang angin dan mengakibatkan tayar tuh makan tepi macam tayar aku ni...

Nasib baik dah ada orang tolong usha kan tayar.. hehe, senang cita buat kat nilai je la..

Dulu aku pakai tayar silverstone, dengan harga RM140.. tuh harga 2 tahun lepas eh.. Tahun nih pn aku ada usha... rate harga dari RM 140 - RM160++...

Disebabkan xmencapai piawaian poket, aku tukar pakai falken sudahhhh... Tuh pun made in indo... boleh la dari xda kan..


Falken
175/65/14
RM125

Balancing = FOC

Alignment = RM15


Total (Tayar 2 biji + Alignment + GST) = RM292

Dapat murah aku syak sebab tayar nih manufactured datenya adalah 2114... Means 2014... Aku rasa semua orang padai baca manufacturer date kat tayar kan...

Kedai yang aku buat nih, kat nilai... Sederet ngan Klinik Yong, Taman Semarak...


Tuh ada alamat sekali.. Mudah betul bila ada google street view skang nih kan.. hehe, btw, kedai nih kedai pak pakistan eh.. Bukan kedai cina.


Update:
Review pakai tayar falken nih

Bunyi agak bising, ala2 dengung gitu... memang aku ada baca kat internet...dasar ramai yang ala2 tidak menyukai pakai tayar cap nih..Di sebabkan murah je aku pakai...Bila ujan, lalu kat air belopak harus bejaga2... dah nyaris dah hari tuh..



#yer....aku tau, keta aku mmg standard gban lagi...huhuhu#

Chow!



0 orang yang nak merapu jugak!: