Wednesday, January 27, 2016

Ekpedisi Gunung Angsi via Bukit Putus

Last week punya cerita..

Gunung angsi nih nombor 189 dalam Malaysia.. mempunya ketinggian 825m.. Kalau naik gunung angsi dari Bukit Putus, laluan nya xmencabar sangat.. bak kata renjer yang jaga kat pondok bawah tuh.. Dalam 4km sahaja.. tapi kalau naik dari Ulu Bendol laluan nya agak mencabar dan boleh menjangkau ke 8km untuk sampai ke puncak.. Nih xpa, next time pulak aku try..

Permit mendaki nak ke gunung nih pun RM5 sahaja untuk sorg.. Dan kena tulis kat buku log yang disediakan.. Manalah tahu, kalau berlaku kejadian yang x diingini.. senang dorg nak cari waris berpandukan buku log tuh...

Kitorg start mendaki dalam kul 7 pagi... Alhamdulillah sampai ke puncak dalam masa 1jam 15 minit kemudian...


Kalau nak mendaki dari Bukit Putus, korg akan naik melalui tangga nih... Dalam 20 - 30 minit yang pertama, memang korg akan terus mendaki dan mendaki... Kemudian, jalan akan mendatar je..


Sepanjang pendakian, korg akan disajikan dengan panorama indah yang cmnih.. Nih namanya waterfall view.. Tp, xnampak pulak mana datang waterfall nya.. hehe...


Sebelum sampai ke puncak, akan naik la balik trail yg mendaki cmnih... Emang nya menggeletar la jugak kaki.. hehe, tapi nak dibandingkan dengan gunung datuk, trail yg nih kira ok lg la... Suma org kompom boleh nek punya..


And tadaaaaaaaaaa...... dah sampai puncak... View kali nih nampak panorama gunung2 dan bukit2 yang berdekatan je.. Kali nih p berdua je, adik aku yg sorg lagi xnak ikut.. hehe


#siblingshikers
#pasnihkemanakita?




Chow!








1 orang yang nak merapu jugak!:

kakyon said... [Jawab balik]

main panjat2 bukit ye..tak beranilah ky takut sesat..