Monday, December 28, 2015

Ekspidisi Gunung Datuk, Rembau

Before start hike, welpi dulu..

Gunung Datuk nih no. 175 dalam Malaysia.. berketinggian 884m dari aras laut.. Kiranya kalau mendaki gunung datuk nih ibarat korg nek 2 kali ketinggian dari Bukit Broga.. dah nama pun gunung kan.. Mana ada yang rendah.. hehe

Nih kira 1st time aku daki gunung datuk nih.. My 1st experience, umang aiiiiiii... teramat la penatttt.. Trail nak mendaki, korg akan panjat melalui batu2 & jugak akar2 kayu yang menjalar..

Tip aku, teruskan pendakian walaupun penat... Benti sekejap2 untuk minum air.. Then teruskan balik pendakian.. Sentiasa think positive yang kita boleh buat..chewahh! Akhirnya, berjaya jugak sampai ke puncak Gunung Datuk dalam masa 1jam 15 minit..Alhamdulillah..


Untuk sampai ke puncak yang boleh melihat keindahan dari atas (apa ayat aku nih), korg kena panjat batu2 besar kat situ.. & nak panjat batu besar tuh pulak kena guna tangga yang dah disediakan.. Agak seram sikit kat situ, sebab tinggi memuncak.. hehe..


Aku dengan serius nya terlupa nak ambik gambar trail bagai.. Nih je la gambar yg ada.. Tuh pun bukan aku ambik sebenarnya.. hehe, adik aku yang ambik...

Dah sampai atas, rehatkan mata jap.. hehe.. time nih dah kul 9lebih..Matahari pun dah memancar..

View dari puncak Gunung Datuk

Lupa nak bagitau, untuk mendaki nih.. korg kena register kat pondok sebelum mendaki tuh.. Kena bayar RM5 sorg.. Pastu tulis nama kat buku.. Yela, mana tau ada perkara yang x diingini berlaku, ada la org boleh cari berpandukan buku log tuh.. Tgk sapa yg x turun2 lagi..

Dah, sekian untuk kali nih..

#Done
#Gunungdatuk
#check!




Chow!


0 orang yang nak merapu jugak!: