Wednesday, April 28, 2010

Menu ini MALAM..

oritezz, puan2 & tuan2, cik2 & encik2, saudara2 saudari2, adik2 & sesapa jer yg x kenal diri aku sekalian.....bertemu lg kita dlm siaran langsung masak2 besama mummy den...menu kita pd mlm ini adalah resipi ayam stim sambal masak ntahpap0ntah...resipi terbaru dr mummy aku...(psssstttt, sebenarnya mummy aku cil0k resipi ni aku punya...tinggal yg mummy den buek ni masak kering jerk....)

baik la, kita mula kan dengan bahan2 nya dulu yer....sila ambik pen & ketas....klu xda, save jer entry ni pun xpa.....sbb siaran ni pastinya boleh di baca semula yer puan2...

Bahan2 nya:

  1. Ayam secukup rasa...(lantak la nk pakai bapa banyak pun, sebab korg yg nk mkn..sapa yg makan banyak @ pun dlm erti kata lain adalah seorg yang pelahap, sila sediakan ayam yg banyak...)
  2. Sos tiram
  3. Sos cili
  4. Cili api....secukup rasa, sapa yg nak podeh tu, letak la bebanyak cili tuh..pastu kompen korg kejar tandas, tapi aku cadangkan pada sapa2 yg pakai cili bebanyak tuh, pas mkn, terus duk besandar kat tepi tandas...tu lebih afdal pas mkn bndalah ni yer...
  5. Garam secubit jer, nk lebih pun 5cubit jer...(nk lebih2 nti korg kencing manis plak...tanggung la sndri)
  6. Minyak masak (sapa yg nk tukar inisiatif pakai minyak petrol, sah korg buang tebiat nk mamposss...xpenah dibuat org masak guna minyak petrol)
  7. Serai (org nog0ri panggil s0rai)
  8. Kacang panjang (klu xd0...kacang pendek, kacang b0ncis, dan segala jenis kecang pun boleh jugak, ikut tekak memasing yer)

Cara2 masak nya adalah:

  • Xsusah pun, memula tumis kan ayam ngn cili yg telah di blender, masuk kn jugak s0rai...gaul sehingga naik bau..pastu tutup (bukan tutut api yer, ala2 stimkn..) smpai la ayam tu masak..

  • Pastu, agak2 ayam tu dh nak masak, bukak tutup tuh...masuk kn sos segala jenis sos yang telah dinyatakan di atas (mls nk tulis banyak kali), gaul bagi rata...masuk kn pulak kacang panjang..gaul dan gaul lagi...garam secukup rasa....then, siap..lihat....xsusah kan, mudah kan...sia la mencuba yer....

ni aku post kn gamba hasil mummy td...


ni pas dh bukak tutup piuk td, pas letak sos tiram, tu yg nmpak itam ckit tuh (tu jari mummy aku, aku ambik gamba jerk, kikiki...)


ni plak letak sos cili, ikut korg la....nk letak tomato sos pun blh jugak...


lihat......menyelerakan.....nyum2...


w00keeehhhh. letak kacang panjang pulak...


ya ampun.....org minyak versi terbaru..siap pakai baju kuyak2 sedang c0ba mem0t0ng tembikai..mau bikin tembikai juzzzz ya....enak nih!!! hihi....tapi muka terpaksa sensor takut diburu paparazzzzzziiiii.....


tadaaaa....ni la hasil nya.......sedap!!!!


ini org minyak sedang c0ba utk buat juzz...masuk dlm blender j0...xyah susah2 nk b0li juz puny0 blender, tp pastikan blender tu b0sih, kang ras0 cili lak kang....


ini hasil nya..nmpak menarik bukan...siap ada hiasan tembikai lagi...ternyata kreatif juga org minyak nih...haha....

dh...puas cita dh ni...masa utk santap plak...lapa suda.......

w00keeyy, kita jumpa lagi dilain waktu dan ketika yer....
asalamualaikum.....(wah..siap bg salam...hik3)

4 orang yang nak merapu jugak!:

aziefaizah said... [Jawab balik]

plg ske air tembikan tu...nk try la...hehe...

AYuNG said... [Jawab balik]

haha..buleh2..
jempot ler ke rumah....hihi

Ayu.Firdaus said... [Jawab balik]

air tu je yg membuat ayor liur meleleh. tang lauk tu, kompom podeh. tol tak? haha...

AYuNG said... [Jawab balik]

xp0deh langsung wehhh....