Thursday, April 21, 2011

Jangan takut bercinta lagi

Artikel nih diambik drpd suratkhabor Utusan Malaysia Online - 19 April 2011

Sebelum membaca, klik butang lagu kat bawah nih...nih kira ala2 macam background muzik ler nih..hihi



Dah klik button muzik? Okeh, buleh teruskan membaca..



Jangan takut bercinta lagi

BAGI yang pernah bercinta, pasti biasa melalui saat suka dan duka. Maklumlah dunia orang bercinta penuh dengan pancaroba.

Kecewa akibat bercinta memang sangat perit untuk dilalui dan sukar untuk di atasi.

Cara terbaik untuk pulih daripada perasaan kecewa dan kembali ceria mungkin dengan meyakinkan diri untuk bercinta lagi dan melupakan buat selama-lamanya si dia yang mengecewakan anda.

Sebagai seorang yang matang, terimalah hakikat bahawa setiap manusia mempunyai naluri untuk berkongsi perasaan sayang.

Namun kita juga harus sedar bahawa setiap perhubungan itu tidak semestinya berakhir dengan perkahwinan dan mencapai bahagia.

Ada perhubungan yang hanya bertahan separuh jalan. Itulah yang dinamakan takdir.

Memang mengecewakan, namun ia bukan bermaksud anda perlu menutup semua peluang baru yang akan datang.

Tindakan sedemikian sebenarnya hanya merosakkan diri sendiri dan boleh menjadikan diri mengalami kemurungan.

Buka minda dan terima perhubungan baru sebagai sesuatu pengalaman berbeza dalam kehidupan anda. Berusahalah mencari kebahagiaan yang anda impikan.

Namun ada juga yang menyalahkan diri sendiri kerana mengalami kekecewaan dalam perhubungan.

Sekali gus menolak untuk bercinta lagi kerana takut dikecewakan untuk kali kedua.

Seharusnya keadaan itu tidak perlu dijadikan isu kerana bukan semua pasangan akan membuat anda kecewa. Ramai lagi insan boleh memberikan anda kebahagiaan.

Sebenarnya, ramai lagi orang lain yang ikhlas untuk terus bercinta dengan anda. Tetapi janganlah menjadi seseorang yang pentingkan diri sendiri dan menolak cinta lain.

Cubalah memberikan ruang dan peluang kepada orang baru supaya anda terus dicintai dan mencapai kebahagiaan yang ingin anda kecapi.

Dalam situasi ini, jangan sesekali mengenang kisah lama dengan si dia yang pernah mencintai anda, tetapi berikan tumpuan sepenuhnya kepada si dia yang baru hadir dalam dunia anda.

Berusaha sebaiknya untuk membuatkan diri anda terlalu istimewa kepadanya.

Hakikatnya, kecewa itu sebenarnya sesuatu yang perit dan sukar untuk diterima lebih-lebih lagi orang yang kita pernah sayangi itu kini sedang berbahagia dengan cinta barunya.

Tetapi, jangan kecewa dengan situasi sedemikian dan cubalah melupakan si dia dengan membuka peluang baru kepada orang lain untuk terus bercinta diri anda.

Perkara penting yang anda fikirkan adalah semua insan di dunia ini mampu untuk memiliki kehidupan yang bahagia.


Dan abis baca??
Kalau ikut kan aku, suma aku nak highligt kat atas nih, hehe..sbb aku rasa suma nya penting dalam cuba melupakan yg lama dan membentuk sebuah perhubungan yg baru...

Kesimpulan yg aku buleh buat kat sini, gagal becinta xsemestinya segalanya musnah. Disebalik kegagalan itu, menyimpan semua kebaikan & keburukannya..yg baik, jadikan tauladan..yg buruk, HARUS di jadikan sempadan....

Tetiba aku rasa, aku macam dah jadi pakar motivasi pulak...artikel nih jugak sebagai panduan utk aku...insyaAllah...



6 orang yang nak merapu jugak!:

deDetz said... [Jawab balik]

ya, bagus artikel ni..
thumbs up! =D

mommylavender said... [Jawab balik]

yup betui...info menarik...~salam pagi ayung

wanbu said... [Jawab balik]

bukak buku baru tutup buku lama...

tapi kengkadang tue terasa rindu gak nak baca buku lama kan... huhu

khairul said... [Jawab balik]

klu yg dh kawen nk bercinta ...camna lak ?:)

AYuNG said... [Jawab balik]

@deDetz
utk panduan semua..:)

@mommylavender
hehe..morning mommy..tp, ayung rply nih dh ptg pun..hihi:)

@wanbu
betul2..nak buat camna, bukan hak kita..sekadar igt jer boleh la..:)

@khairul
hehe..len macam bunyi bang?? :)

Puan Kutu said... [Jawab balik]

aik ayung pun pernah gagal bercinta ker?huhu..