Tuesday, May 17, 2011

Pengalaman mematangkan fikiran

Dulu...aku penah jadi GSTT untuk sekolah kebangsaan (Sk)...Banyak sk dah aku jadi cikgu....Macam2 subjek jugak aku dh ajar....guru ganti ngan gstt pun dah penah....yang xpenah lagi nak jadi cikgu tetap jer...time aku abis ikbn, umo time tuh dh 21 tahun 2bulan kot....time tuh ada iklan utk jadi cikgu..masuk blja maktab yang bila kuar terus ada degree dalam peguruan..Had kelayakan time tuh, pemohon haruslah berumur tidak melebihi 21tahun pada tarikh tutup iklan....hampa hati aku!

Dalam pada banyak2 aku jadi cikgu sementara tuh....ada 2 pengalaman manis yg siyezz smpai skang aku xleh lupa...hehe, kekadang buat aku senyum sinis gak smpai skang....

Pengalaman petama

Time aku jadi GSTT utk opsyen pendidikan khas...Sebelum dapat kerja tuh, aku sungguh xtau apa benda nya pendidikan khas tuh...aku ingat kan macam pemulihan khas la...rupanya, kena ajar murid2 istimewa...Contohnya macam murid2 sindrom down, dan memacam lagi la...aku dh x ingat dah....dorg nih bukan suma nya lemah...ada tuh tahap pemikiran dorg sma macam umor dorg...cuma kena sabar jer dengan dorg nih...ada 1 ari tuh, time bawak dorg suma p kantin utk rehat....pe'el dorg nih....pas makan start la nak main kejar2....yang aku pun sama terkejar2 ngan dorg...kan kot jatuh ker, ilang ker, bahaya....memang kena kontrol sangat......tengah syok2 main kejar2 tuh....ada sorg budak cina nih cakap..." Cikgu nur..." aku pun pandang la....sekali dah terkucil dah.....bawak la p toilet, suh dia mandi bagai, tukarkan baju dia.....tp, bukan aku bawak..haha, ada cikgu lain yg bawak.....

Sepanjang aku mengajar tuh...ada mokcik sedara aku penah tanya, " Ko x takut ker yung ko ajar budak2 cam tuh...nanti kot ko beranak dapat yang cam tuh pulak..." Ehhh....apa kena mengena mengajar anak2 istimewa dengan dapat anak istimewa...Cetek betul pemikiran mokcik aku tuh....Bagi aku, rezeki anak2 nih suma dtg dari Allah..kalau ko x ngajar anak2 istimewa sekali pun, kalau dah Allah tuh nak bagi ko anak jenis camtuh...Dia akan bagi jugak......kan..kan....kan....
Time ari guru....aku jugak di raikan....dapat jugak adiah dari budak2 pendidikan khas tuh....rasa sonok sangat dengan dorg...macam2 ragam buat aku geli ati...hehe


(klik gamba untuk lebih tumbesaran)

Pengalaman kedua pulak

Time jadi GSTT jugak utk sk kat nilai....tempat asal dirahsiakan..hehe, kang kot ada anak murid baca kang, naya aku...Opsyen aku time tuh pulak, Pendidikan Islam..haaaaa, x naya??? Aku nih macam xsure nak ajar bab2 agama nih...kang kot tesalah ajar kang, org kata aku buat ajaran sesat pulak kang..hehe..Punca nya?? Ada sorg cikgu tuh tnya aku boleh baca jawi x? Aku jawab la boleh....Terus dia suh aku ajar subjek tuh...tegamam sekojap den! Terus dapat title Ustazah.. So far...alhamdulillah...smpai ke ujung tahun aku ajar subjek tuh....Paling xleh lupa, kena ajar budak tahun 6 utk PAFA...utk letak dalam slip upsr dorg nanti....suma nya lulus....(aku ker yg sengaja baik ati bg dorg lulus suma...keh2)

Pegi keja time tuh bawak skuter..bebudak sekolah punya la panggil aku ustazah rock.....haha, lantak korg la nak panggil aku apa....aku penah tedengar...asal dorg becerita pasal aku jer...mesti dorg cakap..."ala.....ustazah yg bawak skuter tuh.....ustazah rock tuh.." ha...ngumpat2......hehe

Time tuh jugak..dapa ler ikut bebudak sk tuh bejalan ke Cameron Highland..Jadi eskot..hehe.....Kali ke 2 kot aku ke sana....dapat jugak ler bawak adik aku yg last tuh bejalan...tuh pun mummy aku yg suh bawak....

Time ari guru?? aku x sempat..hehe, sebab...aku masuk sekolah tuh pun dalam ujung bulan 6 kot.....pastuh terus cuti sekolah...wahhh, sonok betul rasa....hehe

Nak jadi cikgu nih, bukan nya senang....bukan la semata2 nak ajar dorg jer....kena jugak tackle dorg cam na nak bagi dorg beminat dengan kita...dengan apa yg kita ajar...aku nih, mmg teringin sangat nak jadi cikgu...aku nak ikut cam daddy....bagi aku, cikgu nih 1 kerja yg bagi kepuasan....bila kita ajar dan anak murid kita dapat apa yg kita ajr, aku rasa senang ati boleh nyanyi hip hip horey sambil buat lompat2 bintang....haha, tapi bila anak murid tuh xdapat apa yang aku ajar...aku jadi...sob sob sob.....touching beb..kalau boleh nak jugak ajar smpai dorg dapat......

Okeh...bunyi ayat2 kat atas macam aku nih cikgu tetap kan..haha, poyo.....pengalaman mendewasakan kita....mematangkan fikiran

Last......

"SELAMAT ARI GURU PADA SUMA CIKGU2"
Terbaeeekkkkkk..............




0 orang yang nak merapu jugak!: