Thursday, June 16, 2011

Pertunangan & Putus Tunang

Aku nak kongsi artikel nih sebagai panduan semua...


Pertunangan

# Bertunang diamalkan masyarakat Islam dan membawa banyak faedah serta kebaikan kepada pasangan yang bertunang.

# Hal ini kerana ia dapat merapatkan hubungan kekeluargaan di antara kedua-dua pihak. Begitu pun, pertunangan tidak menghalalkan hubungan seperti suami isteri.

# Perkara ini bermakna walaupun pasangan itu bertunang, batas yang ditetapkan oleh hukum syarak hendaklah dipatuhi.

# Bertukar-tukar hadiah secara tidak langsung membawa kepada perasaan saling hormat menghormati dan menjalinkan kemesraan sebelum mempelai itu diikat melalui talian perkahwinan.

# Majlis pertunangan tidak dinyatakan dengan terperinci dalam Islam. Namun adat yang diamalkan itu boleh juga dianggap sebagai undang-undang Islam kerana ia bersumberkan kepada adat.



Putus tunang dibolehkan sekiranya sebabnya jelas dan nyata, iaitu:

# Antaranya memberi kemudaratan sekiranya hubungan pertunangan itu diteruskan dengan ikatan perkahwinan.

# Putus tunang berlaku dengan tujuan menjaga nama baik keluarga serta keharmonian keluarga.

# Pasangan melakukan kecurangan dan memutuskan ikatan pertunangan adalah jalan terbaik daripada diteruskan dengan perkahwinan.




Aku xnak komen apa2 pasal artikel nih...
Baca artikel nih sambil mendengar lagu nih buat jiwa aku sebak & sentap secara behemah!

Sumber galian: www.srikasih.co.cc



12 orang yang nak merapu jugak!:

bujal X said... [Jawab balik]

so cik ayung~~bila nak bertunang?

syrupmasin said... [Jawab balik]

mesti gile sedeh kan kalu putus tunang..

en_me said... [Jawab balik]

nak kawen sonok kanns.. ehehe, salamm

Puan Kutu said... [Jawab balik]

tak sabo nk tggu cik ayung bertunang..:)

syaza nazura. said... [Jawab balik]

Amboii, tak sabar lah tu :P

AYuNG said... [Jawab balik]

@bujal X
xnak tunang, nak nikohh terus la...hehe **mood: gatal**

AYuNG said... [Jawab balik]

@en_me
hehe..sonok...sonok....:)

AYuNG said... [Jawab balik]

@Puan Kutu
doakan yer...mudah-mudahan....haha, amin..:)

Cik Azizah said... [Jawab balik]

hish kalau boleh di elakkan dr putus tunang..tapi kalau dah kawin bercerai berai..baik masa tunang je putus..betul tak..

AYuNG said... [Jawab balik]

@Cik Azizah
yup..hehe...tp, kalau dh xda jodoh..nak elak cmna pun xbuleh jugak kan..:)