Friday, July 8, 2011

Tips untuk meningkatkan kualiti diri





6 Persoalan

1. Apakah yang paling dekat dengan kita di dunia?

Yang pali dekat dengan kita adalah "MATI". Sebab itu sememangnya janji Allah swt bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati. (Ali Imran: 185)

2. Apakah yang paling jauh dengan kita di dunia?

Yang paling jauh adalah "MASA LALU". Walau dengan apa cara sekali pun, kita takkan dapat kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu, kita harus menjaga hari ini dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

3. Apakah yang paling besar di dunia?

Yang paling besar dari yang ada di dunia adalah "NAFSU" (Al-A'raf: 179). Maka kita harus behari2 dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa kita ke neraka.

4. Apakah yang paling ringan di dunia?

Yang paling ringan di dunia adalah meninggalkan solat, tapi ingat, Allah berfirman (Al-Ma'un: Ayat 4-5) maksudnya, maka celakalah (azab) bagi orang-orang yang sembahyang yang mereka lalai dari sembahyangnya.

5. Apakah yang paling berat di dunia?

Yang paling berat adalah "MEMEGANG AMANAH" (Al-Ahzab: 72). Tumbuh-tumbuhan, bianatang, gunung dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah swt meminta mereka untuk menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah swt sehingga banyak dari manusia masuk ke neraka kerana ia tidak dapat memegang amanahnya.

6. Apakah yang paling tajam di dunia?

Yang paling tajam adalah "LIDAH MANUSIA" kerana melalui lidah, manusia selalu menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.



"Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama kami, sesungguhnya kami akan memimpin mereka ke jalan kami (yang menjadikan mereka bergembira serta peroleh keredhaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah beserta orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya"
- Surah Al-Ankabut: 69




Sumber asli: opis sendiri



5 orang yang nak merapu jugak!:

NM02 said... [Jawab balik]

renungan jumaat... bagus dikongsi bersama

Unknown said... [Jawab balik]

abg amalan kureng lagi ni.

Unknown said... [Jawab balik]

abg amalan kureng lagi ni.

Unknown said... [Jawab balik]

tapi itu lah yg selalu kita buat. sama2 kita beramal ^^